Wednesday, October 17, 2012

. Dr. Zakir Naik .

. Salam Alaik .
Harini diri terasa ingin berbahasa Melayu . Mungkin kerana tadi Cikgu Aisya baru balik and rasa teruja sangat nak belajar sajak . Spell it properly . S A J A K tau . Kalau ikut lah kan , boleh kira manusia beberapa je yang masih menghargai sajak atau mengkaji sajak dengan sepenuh hati . Walaupun ada muka cam mengantuk , mungkin diorang tidur lewat malam tadi , tapi takde siapa tidur , ramai bagi respons . Ouh sangat rindu Cikgu Aisya . 
Source : Google
Maaf dah lari tujuan , inilah namanya manalah cikgu tak marah tulis essay melalut , kalau tulis dalam blog pun berterabur macam ni .
*Maaf kali kedua , ini bukan bahasa melayu , bahasa rojak . (pardon me i have spelling syndrome Kehkehkeh)

Okay, haritu, pergi Dr. Zakir Naik punya ceramah dekat Uitm Shah Alam masa tour dia dekat Malaysia. Tajuk dekat Shah Alam ni Brotherhood. Parameter title ni is to promote brotherhood not only among the Muslims but for all.
Source : Google
Ini bukan nak bagi ceramah balik , bukan juga sharing sebab saya tak reti nak sharing ke mencurah ilmu yang bertempayan di dada ke apa , tapi saya cerita je lah apa yang saya dapat okies .

Antara intipati nyaa :

Zakat is only 2.5 % of your wealth . And IF only rich people give 2.5 % of their wealth to the one in needs, they will be no one who will die of hunger.

Islam does not give you permission to sleep with full tummy when your neighbour is hungry.



Maka di sini saya dapat membuat rumusan dan refleksi diri bahawa kita sebenarnyaa wujud ke kasih sayang tu sesama manusia ? Kita hanya mementingkan diri sendiri dan orangorang disekeliling kita je kan ? Orangorang yang kita kenal je .

Pernah beri salam pada mereka yang kita tak kenal ? Orang yang berselisih semasa membeli barang di kedai ? Mak cik atau kakak cleaner di class ? Tukang kebun kolej ? Makcik jual kuih ? Kakak dobi ? Pakcik jaga koperasi ? Kakak Abang perpustakaan semasa pinjam dan pulang buku ? Ada alasan , mereka bukan Islam , maka boleh juga cakap Hello , Selamat Pagi , blablabla .
Tak payah nak tengok sedekah , cukup benda paling mudah . Realiti , kita sungguh sombong . Cukup lihat pada solat , kita sombong untuk berdoa pada Allah , apatah lagi perangai sesama manusia .

Source : Google
Maka , jom . Ini antara perkara kecil paling mudah tapi dirasakan susah . Solat Jemaah - solat jemaah promotes unity :)




P/S : Harini dah siap TOK Essay , masih bertimbun yang lain . Tapi Alhamdulillah , satu kerja sudah selesai . InsyaAllah , sedang berusaha untuk yang lain .


Penyajak terulung hehe ,
   

0 Commentos:

Post a Comment