Sunday, January 20, 2013

. Mencintai Allah seperti mana aku mencintai manusia .

Iya . Sudah terang lagi bersuluh . Citacita baru .
Aku . AKU ingin mencintai Allah seperti mana aku mencintai manusia .
This is a true story . Bukan pada andaa ? Takpe , tapi pada sayaa .
Mari mari mari . Mari masuk ke tasik dan kolan hati .
Ada apa ? Cuba tengok warna dia ? Jernih ke ? Atau hitam penuh titik dosa ?

Sos : Fesbuk
Mudah bukan untuk kita mencintai manusia . Kerana kita kenal siapa kita cintai itu .
Tapi adakah mudah juga untuk kita mencintai Allah ? Tidak ? Kerana kita tidak mengenali Allah .

Tenung talipon setiap saat . Bila orang yang dicintai itu mahu call . Atau send text message mungkin .
Tapi adakah sekerap itu kita tenung jam , bila nak azan . Sudah rinduu pada Allah .
 Pernah kah datang perasaan itu ? Astaghfirullah .

Bila mana orang yang dicintai call . Deringan pertama . "Hello!"
Bila Allah memanggil . "Tunggu 5 minit lah"

Bila kita risau . Kita tanya orang yang dicintai tu . "Betul ke buat macam ni. Risauuu"
Pernah kita tanya Allah . Solat sunat ? Hajat ? Istikharah ? "Betul kah jalan ku ini . Langkah ku ini"

Bila orang yang dicintai berkata "Awak akan okay . Saya yakin dengan awak . Saya sentiasa disisi awak ." Kita angguk terasa ada orang menyokong .
Tapi bila Allah bagi janji yang lagi pasti . Ada kita terasa apaapa? "Sungguh aku dekat. Lebih dekat dari urat lehermu." "Berdoalah kepadaku, nescaya aku perkenankan,"

Bila orang yang dicintai kata "Rindu, Jom jumpa . Dah lama tak jumpa."
Tapi bila Allah kata nak jumpa 5 kali sehari ada kita buat ? Lambat kaki melangkah .

Bila sedih , mencari orang yang dicintai "Dengarlah cerita ni , I sedih sangat harini . Blablabla"
Mengapa tidak begini "Ya Allah, sungguh aku lemah hari ini"

Pada manusia . "Jangan tinggalkan aku, aku tak dapat hidup tanpamu, kau nyawaku"
Bukankah harus begini "Jangan tinggalkan aku, aku hilang panduan hidup tanpamu, kau pemberi nyawaku, pemegang nyawaku, penentu hidup matiku."

Katakata manusia "Jangan bawak kereta lajulaju . Please , saya sayang awak." "Okay, apa saja untuk awak"
Katakata Allah "Labuhkan pakaianmu..." "Tundukkan pandanganmu..." (Semakin singkat pakaian) (Semakin meliar mata memandang perempuan pakaian singkat) 

Pada manusia "Kita sakit harini . Sakit sangat . Teman lah kita . Uhukuhukuhuk "
Hakikatnya "Perlindungan ku untuk sekelian alam . Haiwan Manusia bulan bintang ." "Aku tidak tidur dah tidak lupa"

Sos : Fesbuk
Mengapa kita tak mampu lakukan semuanya ? Kerana kita tidak mencintai Allah sepertimana kita mencintai manusia .
Atau dalam erti kata lain .
Kita lebih mencintai manusia dari kita mencintai Allah .

Mudah untuk kita turuti katakata manusia, kerana hati terletak terjatuh terserah dalam genggaman manusia lain .
Susah untuk kita turuti katakata Allah , kerana hati kita bukan pada Allah , bukan terletak bukan terjatuh bukan juga terserah pada Allah genggaman Allah . Maka bukan kerelaan kita untuk turuti perintah Allah .

Allahurabbi . Astaghfirullah .
AKU ingin mencintai Allah sepertimana aku mencintai manusia .
Oleh itu , AKU harus mengenali Allah sepertimana aku mengenali manusia .
Bismillah .
Sos : Fesbuk


1 comment: